Huurt u een sociale huurwoning in de gemeente Groningen en zoekt u daar een andere sociale huurwoning? Vergeet dan niet om uw woonduur te activeren in WoningNet Groningen. Alle huurders van Patrimonium hebben hierover een brief ontvangen in oktober 2021. Tot 1 september 2022 kunt u hiermee nog extra inschrijftijd krijgen. Daarna wordt deze regeling afgebouwd.
Waarom stopt het activeren van de woonduur?
De gemeente Groningen wil graag gelijkwaardige kansen creëren voor alle woningzoekenden. Daarom is besloten de gecorrigeerde inschrijftijd via woonduur af te bouwen. Tot 1 september 2022 kan iedereen zijn woonduur nog activeren. Dit geldt alleen voor alle woningzoekenden die zelf een sociale huurwoning huren van de woningcorporaties in de gemeente Groningen. Het huurcontract staat dus op uw eigen naam. Na 1 september is het niet meer mogelijk om woonduur te activeren. Deze woonduurregeling gaat veranderen en wordt in 5 jaar afgebouwd.
Wat is woonduur
Woonduur is de periode dat u een woning huurt van Patrimonium (of een andere corporatie in de gemeente Groningen). Het gaat om een lopend huurcontract dat op uw eigen naam staat. Als u woonduur heeft geactiveerd, dan spaart u de helft van uw woonduur extra aan inschrijftijd op uw inschrijving bij WoningNet Groningen. Dit noemen wij de gecorrigeerde inschrijfdatum.
Vanaf 1 september 2022 wordt de gecorrigeerde inschrijfdatum “bevroren” voor iedereen die zelf woonduur heeft geactiveerd. De bevroren datum telt nog tot en met 31 augustus 2026 mee bij het reageren op woningen. Daarna vervalt de bevroren datum en telt voor alle woningzoekenden alleen nog de datum van inschrijving.
Hoe kan ik mijn woonduur activeren
Aanpassen van uw woonduur kan nog tot 1 september 2022. Daarna kunt er geen gebruik meer van maken. U activeert uw woonduur door in te loggen op WoningNet Groningen. Ga naar Mijn account en daarna naar Mijn profiel. Daar ziet u ‘Huidige Woonsituatie’. Vul daar de gegevens in van uw eigen huurcontract.
Hulp nodig?
Lukt het uzelf niet uw woonduur aan te passen? Of heeft u verder nog vragen? Neem dan contact op met ons Klantenpunt via 050 52 999 99 of klantenpunt@patrimonium-groningen.nl.