Servicekosten

Naast uw huur betaalt u soms ook servicekosten. Dat zijn kosten voor extra diensten, bijvoorbeeld schoonmaak of onderhoud. Bij sommige woningen of kamers kan het ook gaan om gas en elektra. Of kosten voor verplichte heffingen of verzekeringen. We kunnen het bedrag van deze kosten niet van te voren bepalen. Omdat ze afhankelijk zijn van het verbruik (elektra en water), of omdat ze niet te voorspellen zijn (onderhouds- of schoonmaakwerkzaamheden). De servicekosten zijn daarom een schatting. U betaalt iedere maand een voorschot. Als we de rekeningen van de leveranciers hebben, berekenen wij de werkelijke kosten.

1. Hoe is mijn berekening gemaakt?

Er is gekeken naar het door u betaalde voorschot en de ontvangen inkoopfacturen voor uw woning. Indien u ook betaalt voor de centrale ruimtes, dan hebben wij ook naar deze kosten gekeken. Alle kosten hebben betrekking op 2020

2. Waarom heb ik de voorgaande jaren geen afrekening servicekosten ontvangen?

Eind 2019 is Patrimonium overgegaan op een nieuw softwarepakket waarin het technisch mogelijk is om een afrekening op te stellen. Dit was met het voorgaande softwarepakket helaas niet mogelijk

3. Waarom worden de servicekosten maar eenmaal per jaar afgerekend?

Omdat veel leveranciers één keer per jaar de afrekening sturen, deze afrekening is de basis voor de afrekening van uw servicekosten

4. Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Er worden kosten gemaakt voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen (verdeelsleutels) zo ook uw vragen over de afrekening. Een deel van die kosten worden aan uw doorberekend

5. Waarom moet ik bijbetalen?

Als u moet bijbetalen, betekent dit dat de daadwerkelijke servicekosten hoger zijn uitgevallen dan van tevoren is ingeschat. De betaalde voorschotten waren lager dan de uiteindelijke werkelijke kosten. Op voorhand is er een inschatting gemaakt van de verwachte kosten, in de werkelijkheid waren de kosten dus hoger

6. Moet ik het te bijbetalen bedrag zelf overmaken?

Op de afrekennota is te zien op welke wijze u betaalt, indien er staat vermeld dat u het bedrag zelf moet overmaken, kunt u dit via uw bank overmaken. Maar u kunt dit ook via het klantportaal doen met vermelding van het betalingskenmerk

7. Ik heb nog geld tegoed van Patrimonium, wordt dit verrekend met mijn afrekening?

Nee, dit wordt niet verrekend. U moet de afrekening servicekosten aan Patrimonium betalen

8. Ik krijg geld terug van de afrekening, maar ik heb nog een aanmaning liggen, wordt dit nu verrekend?

Ja, dit wordt verrekend

9. Ik krijg geld terug, op welk bankrekeningnummer?

Op het bij ons bekende rekeningnummer, dit nummer is ook te zien in het klantportaal

10. Kan ik ook in termijnen betalen?

Ja dat kan, er kan een betalingsregeling worden aangemaakt voor een periode van maximaal 6 maanden. U kunt dit zelf regelen via het klantportaal of een e-mail sturen of bellen met het telefoonnummer in de brief

11. Wordt mijn voorschot nu ook aangepast?

U ontvangt een bericht als een verhoging/verlaging aan de orde is. De nieuwe voorschotten worden berekend op basis van doorgegeven prijzen van de leveranciers

12. Ik huur niet het hele jaar de woning, betaal ik dan een heel jaar?

Nee, de servicekosten worden alleen berekend over de periode dat u de woning huurt

13. Mijn buren betalen een ander bedrag of hebben een andere afrekening ontvangen als ik

De afrekening kan verschillen door gedeelde kosten en eigen kosten

14. Waarom betaal ik voor een huismeester (buurtbeheerder)?

De buurtbeheerder (ook wel huismeester) komt regelmatig bij uw woongebouw langs om werkzaamheden uit te voeren. Denk hierbij aan werkzaamheden op het gebied van voorlichting, toezicht en controle. Samen met de andere bewoners betaalt u een deel van deze kosten

15. Ik heb geen portiekverlichting en moet wel betalen.

De omschrijving portiekverlichting geldt voor overige gemeenschappelijke ruimte maar ook voor bijv. de verlichting voor een brandgang

Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u ons bereiken op 050- 52 999 29, via het klantportaal Mijn Patrimonium of per e-mail servicekosten@patrimonium-groningen.nl.